Wednesday, April 21, 2010

Lättja?

Det råder en djup och antagligen oövervinnerlig spricka hos familjen Aska/Prinz! Det är verkligen allvarliga saker det här! Vi pratar om olika sätt att shoppa i SL.

Ewa är en traditionalist, hon hävdar bestämt att shoppar gör man på plats i en butik. Där fingranskar hon varorna och klickar hon på creator, på så sätt hittar hon nya vägar att ständigt fylla på sin garderob! För er som inte vet vad SL är och råkar läsa detta så motsvarar detta klickande ungefär ”klämmande och kännande” i en RL butik. Online-shopping, d v s Xstreet är inget för min shoppingexpert och livskamrat. Jag tror inte hon har handlat en grej på Xstreet.

Jesper däremote är den nytänkande och effektiva shopparen i familjen Aska/Prinz. Säkert 50 % av mina inköp sker via Xstreet. Jag älskar sökmöjligheterna och att trängas i laggiga shoppingcentra är rena ruinen! Ok, skinn och hår köper jag inte on-line…ännu.

Ni ser! Vi kommer inte vidare här. Bara att acceptera! hehe

Men en sak måste jag en aning ovilligt erkänna. Och min kära hustru, traditionalisten, kommer säkert att använda detta emot mig. Men då jag är en godhjärtat människa så bara måste jag ut med detta. En sak är riktigt märkligt med on-line shopping i SL. Och det är problemet med olevererade varor och vårt beteende kring dem.

Detta är naturligtvis ingen vetenskaplig studie men låt mig ta några exempel. På hotellet har vi en liten shop där vi framförallt säljer vildmarkskläder och presentkort på boende. Om en kund köper en sak där och den av någon anledning inte levereras så kontaktar kunden oss, vi kollar att han/hon betalt och skickar varan in-world och alla är förhoppningsvis lyckliga och glada.

Hela vårt sortiment finns självklart på Xstreet (Ewas ide, tro det eller ej! Hehe) och här sker (såklart!!) lejonparten av vår försäljning. Våra kunder är naturligtvis framåtsträvare! Men och här börjar jag komma till poängen: jag har aldrig någonsin fått ett meddelande från en kund om att en vara ej blivit levererad via Xstreet. Det har aldrig hänt!

Är Xstreet helt felfritt och leveransprecisionen absolut? Näpp!!! Det är nåt annat som ligger bakom! Vår lättja!

När jag handlar på det gamla, laggiga Ewa-sättet, d v s handla i butik och en vara ej levereras så gör jag precis som våra kunder; jag väntar en stund och därefter kontaktar jag säljaren och allt är frid och fröjd.

Men häromdagen slog det mig hur annorlunda jag agerar när det gäller Xstreet! Jag köpte ett bildäck(!) och däcket kom inte fram. Kontaktade jag säljaren? Nixpix!. Jag köpte ett annat bildäck 1 min senare.

Var detta första gången en vara inte kom fram via Xstreet? Nej! Det händer relativt ofta!
Har jag kontaktat säljaren vi dessa tillfällen? Nej! Jag agerar precis likadant som med bildäcket! Dvs struntar i det och letar vidare trots att pengarna är dragna.

Är det säljaren som är en rövare? Nej självklart inte, han/hon får inte upp något felmeddelande om leveransproblem som han/hon kan agera på.

Det är möjligt att det bara är jag som är en idiot men jag tror faktiskt inte det med tanke på vår egen shop in-world och den på Xstreet.

Hur gör du?

5 comments:

Selma said...

Detta är hjärnan bakom SLs mest ekonomiska avatar som talar. Ni vet hon som aldrig har lagt ut pengar på skin och hår och nästan aldrig på kläder och som shoppar både inworld och på xstreet.

Ja Jesper det är lättja du talar om. De få gånger hon har köpt något som kostar pengar på båda ställena och inte fått varan, har Selma givetvis genast kontaktat säljaren.

Men jag förstår ju att inte alla (DU) kan vara så pigga och alerta som fröken Edman. Det är väl antagligen snålnerven som är för väl utvecklad för att låta bli att göra slag i saken och kontakta säljaren. Men det låtsas hon inte alls om utan fortsätter sin SL vardag och ser sig själv som ett föredöme bland sina medavatarer.

Men annars håller hon mest med Ewas sätt att shoppa... Det är en upplevelse Jesper... Det ska kännas i både hjärta och själ att få sig ett nytt hår.
Shopping är religion !!!!

Ewa Aska said...

Hahah underbart Selma.

Absolut......man måste få känna på kvaliteten....kolla upp creatorn.Få in känslan-(ett av våra 5 sinnen, sjätte borträknat finns bara hos kvinnliga sidan), att ta i någon eller något,som man bara kan i Sl...klicka, smile.

Jaa... Upplevelsen är ett måste...sant Selma.

Anonymous said...

jaja,, jag är impulsköpare, hihi ser jag ngt snygt när jag e ute o dansar eller reser så åker det med hem :-) ja förrutom ABBA kläder dom får jag leta mig blå efter ..hihi men det e oxå kul, jag en person som gillar att leta o hitta, därav vissa äventyrspel i RL . hihihi.
Anna , hon du vet.

Jesper Prinz said...

Jag fattar inte vad ni pratar om!!

Loan said...

Se män.....dom vet inte vad det handlar om!
Låt oss få njuta våra shoppingrundor, precis som ni säger, Ewa och Selma...kolla in kvalitén, syna sömmarna, prata med sömmerskan om småändringar....det är en njutning av stora mått för oss. Det ger oss en massa goda extra kvinnligt sexiga snällhormoner.
Sen, ja....sen kommer vi hem till er....Säger: *ÅÅÅÅÅÅÅÅÅ, tack älskling för den fina klänningen DU gav mig idag*......och NI....ni känner er generösa, älskade och uppskattade av oss!
Så Selma har rätt, det är nåt sakralt över det.