Saturday, June 26, 2010

Glad midsommar!

Torsdag kväll, någonstans på en svensk motorväg, njöt jag av det fantastiska LJUS som är så typiskt för svensk midsommartid. Klockan var väl kanske 21.00 och det var fantastiskt på den väg som normalt är så förbannat trist!

Jag tog upp min mobil och ringde en gammal kompis och frågade hur han skulle fira sin midsommar och han sa:

"Ja på morgonen ska väl tjejerna ut och plocka blommor, därefter ska vi klä midsommarstången. Sen silllunch och sen kan du tänka dig ska vi dansa små grodorna runt stången. Sen jordgubbstårta och grillat framåt kvällen. Sen ska frugan lägga blommor under kudden och drömma om mig" sa han.

"Oh fan" svarade jag. "Ska ni det??"

Midsommar är utan tvekan världens bästa svenska helg. Maken till hyllning av LJUSET, TRADITIONEN, MATEN och ROMANTIKEN finns inte. Och dessutom är den ju som ett självspelande piano. Det råder knappast någon tvekan om vad och hur man ska fira den.

Jämför denna helg med den erbarmeliga sjätte juni (vår s.k nationaldag). Vad gör vi då? Jo i bästa fall står på nåt fält där kommunen dragit igång nåt pliktskyldigt firande! Och varför firar vi nationaldagen just den 6/6???? För att Gustav Vasa kröntes till kung 1523? Eller var det nya regeringsformen 1974???? Men kom igen för helvete!

Gör Midsommar (tors-sönd) till Nationaldagar nu!

2 comments:

Apmel said...

Instämmer för en gång skull :)

Jesper Prinz said...

Det bor en centerpartist i oss alla Apmel!;)