När jag började i SL så var det en enorm hysteri kring olika platsers och simmars Traffic d v s Linden Labs mått på besöksfrekvens skulle man lite slarvigt kunna uttrycka det.
Denna hysteri berodde framförallt på två saker:
1) På den här tiden betingade land ett pris. Du kunde få betala en rätt ansenlig summa för en 1024 tomt. Ju högre Traffic din sim hade, desto högre köpeskilling kunde du sätta. En parcel på en sim avsedd för affärsverksamhet med hög Traffic kostade helt enkelt mer än en med låg traffic.
Så är inte fallet riktigt idag. Ewa och jag äger tre st simmar (en full private region och två st homestead) den totala inköpssumman för dessa tre simmar var 3 L$. Sen betalar vi en rätt ansenlig summa i hyra för dessa simmar.
2) Under Search fanns även sökfolder som hette Popular Places som även den byggde på Traffic. Ju högre Traffic desto högre ranking fick du. Denna lista toppades nästan alltid av Jesse Murdochs club Bad Girls:)
Detta var och är ett helt värdelöst system och Popular Places är skrotat. Systemet var oerhört enkelt att manipulera. Mindre nogräknade simägare eller klubbägare placerade bots i stora massgravar på sina länder
Killen i bar överkropp är ingen bot det är undertecknad själv som klättrade ner i en sån här massgrav en gång för länge sen:)
2) Vidare manipulerade man systemet genom att sätta ut drösvis med campingstolar. Ni vet de där folk satt under total inaktivitet och tjänade 1L$ per 15 min. Det var inte av barmhärtighets skäl dessa stolar placerades ut, tro mig. Ren manipulation av Traffic och ni alla gick på det! haha
3) Lucky Chairs var en annan sak. Det stod ett gäng avor framför en stol och när intitalen i ditt ava namn dök upp så satte du dig på den och fick en liten gåva av den generösa affärinnehavaren.
Finns dessa saker kvar idag? Jag vet faktiskt inte. Hoppas inte det! Tro nu inte jag dömer affärsägare, clubbägare eller simägare! Nej då det var LL som hade och delvis fortfarande har ett helt värdelöst system.
Jo hur funkar detta idag? På samma sätt men med den stora skillnade att land i stort sett inte betingar något värde. Och det intressanta är folk fortfarande håller på och tjatar om sin Traffic som om det skulle vara nåt slags bevis på en lyckad satsning.
Det är enkelt att manipulera Traffic på andra sätt och indirekt den som står för de ev fiolerna. Om vi tex tar vår mest välbesökta sim Lapplandia (bilden nedan, där tex Icehotel SL och balsalen ligger) är den indelad i fyra zoner.
Icetheater SL är en zon, stugorna är varsin zon och resten är en sista zon. Anledningen till att vi har fyra zoner är jätteenkel. Hyr du en stuga så vill du i regel inte höra oss repetera ABBA dagarna i ända:) Du vill kunna lyssna på din egen musik och titta på dina egna filmer tex.
Hur ser du traffic ut på Lapplandia och i dessa zoner:
Teaterzonen har en traffic på 1! Det är det är det "sämsta" du kan ha. Det är inget konstigt att traffic är så låg. Vi har rätt sällan events där, här har vi enbart sitta och lyssna events nång gång var tredje månad.
Stugorna har en traffic på 2 resp 3. Inget konstigt alls, hyr du en stuga här är det i regel du och din partner som är där.
Huvudzonen har i skrivande stund en traffic på 3258, detta varierar från dag till dag och sticker i höjden när Ewa och jag behagar göra ett event. I denna zon som säkert är 98% av 62592 kvm av Lapplandia yta finns tex Landing point (dvs plats som alla hamnar oavsett vad LMet säger), hotellet, bröllopskontoret, balsalen etc.
Men lek med tanken att vi tex skulle sätt landningspunkten i teaterzonen(en oerhört begränsad yta). Vad skulle hända då? Vi skulle alla ggr ha en traffic som är skyhög.
Så vad vill jag egentligen säga med detta? Jo, ni som går in ett projekt i SL det är precis lika svårt att mäta och följa upp "framgång" i en virtuell värld som i den verkliga! Och Traffic är definitivt ingen bra mätmetod.
Som Ewa skrev för ett tag sedan så gör vi detta med Icehotel SL i första hand för oss själva och sen är det en stor bonus om vi kan glädja andra med det vi gör!
Vi blir såklart tårögda av glädje när vi tex igår fick reda på att det Ewa och jag gör i SL nyligen användes som exempel i ett RL seminarium om sociala medier. Tack och kram du vet vem!
Eller när det dimper ner ett brev från det "riktiga" ishotellet i jukkasjärvi. Tack M!
Eller att vi omnäms i senaste nummret av slainthe (Tack tina och sato) eller på bloggar (second thoughts, tinas sida mfl).
Men vår "framgång" sitter mycket djupare än så!
Thursday, December 3, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment